Thursday, June 18, 2009

LOVELY MAN IN My Life

Picture Captions

Ari tu entry about "MY Lovely MOM" , tapi hari nie pulak about "LOVELY MAN IN MY LIFE " Sempena father's day ni weekend nie 21 hb June , saya nak citer ttg abah aku dulu lps tu baru MY MRHubby he..he..ENTY LAIN KOT..Abah Aku mengikut dalam kad Pengenalan namanya Abdul Rahim bin Mat Daud . Dalam adik beradik abah( 6 Orang) 4 Lelaki & 2 Perempuan , Abah aku nie di kiranya paling pendiam la sekali ..ye ka.. macam x caya je.. SEBABNYA dengan My Family abah nie suka sangat "LOYA BURUK"KOIN TUA , KOIN MENJDI ..Dari muda sampailah ke Tua..x hbis2 loyaburuk dia sampaikan mak Aku pun meluat nak melayan kerenah tu tapi time serius takut aku.....Loya Buruk Abah aku sememengnya menyakitkan hati tau( sapa yang pernah kena taulah macam mana) . ..tapi Sekarang nie , abah aku dah jumpa buku dengan Ruas he..he Sapa lagi kalau x "aku"merangakap "Anak Sulung Aka Anak Kesayangan ". he..he Lawan sampai berkepoi la orang Perlis Panggil ..(kiranya Abah aku sampai meluat dah nak melayan) .Dalam kami 3 Beradik aku ja yang mulut Laser..layan & lawan balik loya buruk abah aku tu..adik2 aku kalau tau abah aku loya buruk depa dok diam , leps tu buat Bodoh macam x ada apa yang jadi..he..he...

Picture Captions

Angah, aku, Mak, Qashrina, Abah & DEQwan
Latarbelakang MY Abah
Dulu Abah aku tu Kakitangan Felda( la pencen dah) ..he..he...Bukan Peneroka ye semua..Kakitangan..Harap Maklum.. Kami dok Felda Chuping Perlis( ala Tanaman Tebu yang Terbesar kat Perlis)buat masa dulu la , la nie nak tanam getah pulk dh .. Masa Abah aku kerja dengan Felda dia bawak Back-Ho..he..he..kiranya segala tanah yang x rata , di peratakn nak buat jalan katanya , semuanya abah aku yang tolak( masa tu felda mana ada duit nak beli back -ho banyak2) ..habis bukit2 semua disondolnya Sebbnya " Menurut Perintah" makan Gaji Ma..nak bela anak bini..he..he

Di sebalik tu juga ada Kenangan tau ..Mak aku pernah cerita, masa tu mak aku tgh Prgenant kat adik aku si angah..abah aku gondol satu bukit nie..sampai botak..akhirnya..angah keluar2 x ada rambut seurat pun..lepas tu lambat tumbah..kesian angah dahla Girls kalau boy xpalah ..( sorry angah, bukan kaklong nak crita kat sni) ..tapi la nie Rambut angah macm model iklan rambut...jeles aku..
Berbalik crita pada abah aku nie..oleh sebab dalam Felda ada banyak sangat nama RAHIM..so gelaran abah aku adalah " Rahim derot" he..he..kalau masuk Felda tanya mana umah Rahim Mat Daud, depa semua x tau . tapi kalau tanya Rahim derot semuanya tau..he.he.. bukan apa dlm Felda abah aku sorang ja yang tau bawak Back -ho tu, tapi biasalah orang kampung ulu banat nie mana tau panggil Back-ho semuanya panggil "DEROT" kecik besar semua sama ..Kiranya Abah aku terer x????.Tererkan, I Bangga U NOW.
Kes lain pulak aku masa kat Sekolah Rendah..aku je kena , adik2 depa x gelarlah pulk " Oleh sebab Nama aku adalah Gabungan Nama Mak & Abah aku " so Kerana nama tu, saya pernah digelar "Rahim Maakrof " tau( ala penyanyi tahun 80an tu) . Huh, jahat betul sampaikan cikgu2 pun kadang2 panggil dgn nama tu ..menyampah betul.Ada satu lagi kes, cikgu cina mai mengajar , ia hentam panggil nama aku Harimauwati..lagilah aku Geram...Oiii cikgu , nama saya sedap2 bapak saya bubuh .. cikgu sedap2 ja panggil macam tu..
Actually Panggilan Manja abah aku di Rumah, ialah Abang(oleh Mak aku lah) . Adik-adik Ipar Abah pulk panggil Abang Im... tapi Abah aku nie ada satu pahel yang semua orang akan T'gelak...iaitu Gunakan Panggilan ganti diri "Cek" kalau cakap dengan Opah aku...ala nak manja la tu... Almaklumlah sebelum Maksu & Makcik aku Kahwin , Abah aku je la "Menantu Lelaki Kesayangan Opah aku"tapi la nie..dah x ada gelaran tu sebabnya Mak2 Menakan aku semuanya dah Kahwin..he..he..
Abah aku dilahirkan pd 10 Januari 1956 , Kiranya setahun sebelum Merdeka , thn ni abah saya dah 53 tahun tp dia mmg nampak muda dr umurnya( dari segi Peragailah)sebabnya abah aku x suka pakai kain pelekat masa dok umah..just pakai seluar pendek ..ala stail orng muda2 dok pakai la nie walupun dah ada cucu.
Masa aku sekolah dulu , abah aku nie kalau tengok memang muka sebiji macam Apek Jual sayur..ala chinnes Look gitu,antara 3 anak dia, angah ja yang ikut..jeles aku. Kadang2 tu , ada orang tanya "ayah ko tu Mualaf ka?" malas nak jwb aku iakan saja.. Yang sebenarnya Tok aku yang ada keturunan Cina. Abah aku just tempias ja.
Hobi abah aku masa muda ye..adalah Renovet umah sendiri...abah aku tu kaki tukang tapi just umah kayu je la..umah bata dia x pandai. Pada mulanya Qrts Felda yang kami duduk tu adalah sekakang kera( Pinjam ayat Kak Raihan sat). Dahla kayu..dapur nie hanya muat2 2 orang ja..bilik pulk ada 2 ... so dari dapur , abah aku renovetkan sampai jadi ala2 Banglo gitu...Bilk dri 2 ke 3 bilk..(bilik tu untk My Lit Brother) tapi MYLB lbh suka tidur kat ruang tamu. Abah juga suka bercucuk tanam..semua dia tanam.. La nie semua pokok2 tu dh berbuah dah he..he...
Abah juga jenis penyimpan orgnya..(bukn simpan duit) tapi simpan segala slip2 bil air, api dn segala bil2la ..lps tu disusunkan dan di gantung sebagai Koleksi katanya walaupun bil tu dah berapa tahun sudah... 1 Lagi.. ada kelender khas untuk Gas dapur..kalau Gas habis , abah aku akan ambik pen, dibulatkan hb tu tulis "GAS" ...kiranya Kelender tu jgn sapa kacau.
Bab Makan pulak , abah pulk x pernah kisah..semuanya dia bendal tolak Kayu n Batu je..bendal..tapi Fav abah " Gulai Ikan" peragat 2@ 3 hri pun xpa.. Sedap katanya.
Kelebihan abah ialah " Pandai tumbuk sambal belacan".& Buat Garam belacan..x pkai belender ye..di tumbuk pakai lesung batu..ori lagi. Sedap tapi sayang kelebihan tu x da sapa yang ambik ..aku pun x pandai tumbuk .. takat tumbuk bawang bolehlah.Sedap tau, nie x bohong sebab aku pernah bawak p sekolah ..ala msa tu dok tunggu UPSR. Cicah garm belacn , sampikan cikgu pon join sekali..
Keistimewaan abah ialah" mengingati Tarikh Lahir, anak2 & Bini Dia" . Pagi2 (birthday) siaplah satu umah akan dengar abah aku nyanyi lagu "Happy birthday to U" berulang2 sampaikan hbis suara...lps tu mai cium kat pipi Si punya birthday. Tu LA PASAL kalau bab Birthday , aku memang SENSITIF.
Pendidikan abah aku just Tamat ting 5 sekolah Melayu.. Lepas tu terus masuk IKBN kat Dusun Tua selangor.. Hbis je, terus p Sabah kerja kat sana.. Pada mulanya abah aku memang nak jadi orang sabah..( ala ada awek sana ) . tapi Jodoh dengan Mak aku , Pada Raya ke 2 Mak aku & family p Raya Umah abah aku nie.. so jumpalah..cintun2 lps tu nikah , lps tu dapat kami 3 bradik..mak aku la crita..Pada mulanya , abah aku nie memg nak sambung belajar tpi x sampai SBB kena sara pakcik Ishak & Paksu Bakar yang stail lagi belajar sampailah berjaya .. Pkcik aku tu "Cikgu" & Paksu aku pulak kat IKM. Dalam adik2 Abah aku je yang ambik berat pasal adik dia yang dua org tu.. Abang Long abah aku ..x ambik kisah langsung..Sebab tula, peragai tu ..turun kat aku.. (ala puji sendirikan) I love My Litt Sis & brother.
Sepanjang 25 thn , aku knal abah aku nie.. dia tetap dia..cool..senantiasa. Bab Makan minum , abah aku x pernah berkira..nak makan apa , nak minum apa ..walaupun penat ..kalau mintak p kedai ..x banyak songeh..start motor p la kedai. walaupun malam. Tu aku puji. DUIT, ada ka, x ada ka x pernah nak bersunggut @gelabah ..tetap Cool. tapi berkira jugaklah abah aku nie.. tu x tahan tu.
Abah2, ko tetap abah ku ..walaupun ko suka loya buruk .. I LOVE U ABAH...

0 Comments:

 

blogger templates | Make Money Online